08 - 667 50 40

Är ni för digitala?

Med Internets ankomst har marknadsföringsvärlden gradvis förändrats. Detta späddes på ytterligare när sociala medier blev en plattform. Just eftersom alla finns på sociala medier är det en självklarhet för företagen att också finnas där för att kommunicera på de nya villkoren. Men kan det vara så att vi lägger för mycket fokus på det digitala?

Är sociala medier den nya samlingsplatsen?
Ja, till viss del skulle jag säga. Sociala medier blir en plattform för folk att visa upp sig och kommunicera med både vänner och företag. Men att det är en nya samlingsplats behöver inte betyda att det är den nya samlingsplatsen. Sociala medier är bara en till mötesplats. Det är viktigt att inte glömma att alla de människorna som finns digitalt också rör sig på samma platser och i samma mönster som de gjorde innan sociala medier.

Hitta balansen
Det gäller att hitta balansen i sin marknadsföring. Jag tror att det är viktigt att synas både digitalt och fysiskt. Om folk kan se er på båda planen blir ni mer verkliga och mer tilltalande. En prospect ser er först i en banner på nätet, sen på en reklampelare, sen i sitt flöde i sociala medier och efter det går hen förbi er butik. Ert varumärke är etablerat och chansen att prospecten ska bli en kund har ökat.

Var balansen ligger är såklart väldigt baserat på vad ni gör och vilken målgrupp ni har. Det viktiga är att inte fångas helt av det digitala och låsa in sig själv i en del. Lägg en plan för hur mycket ni jobbar digitalt, hur mycket ni jobbar fysiskt, och hur ni bäst kombinerar dessa för att leverera den bästa upplevelsen.

CoffeeCow

Tillbaka till bloggen

Är ni för digitala? | CoffeeCow