08 - 667 50 40

Spelar ekologiskt egentligen någon roll?

Ord som ekologiskt är idag till stor del buzzwords. Alla vet att ekologiskt är bra och och vill gärna ha sitt kaffe ekologiskt på grund av det. Men vad innebär det egentligen? Är ekologiskt verkligen något av värde eller bara ett buzzword för att sälja mer?

Ekologiskt kommer med krav
För att en produkt ska få kallas ekologisk ställs en del krav. Bland annat får inga syntetiskt framställda kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel användas. Alla produkter som vill kalla sig ekologiska måste också godkännas av ett kontrollorgan. Är de inte godkända får de inte kalla sig ekologiska.

Icke-ekologiskt kaffe skadar producenterna och miljön
Kaffe som inte produceras ekologiskt är skadligt både för arbetarna på plantagen men också för miljön där det produceras. Kemiska bekämpningsmedel förgiftar arbetarna och leder till stora hälsoproblem i längden. Skövling av skogen för öppna fält leder också till att jorden inte längre skyddas från kraftiga regn vilket med tiden sköljer bort viktiga näringsämnen från marken och gör att jorden inte längre blir bördig.

Det är värt de extra slantarna
Ekologiskt kostar oftast lite mer. Men bara lite mer. Om vi ser till konsekvenserna av icke-ekologiskt kaffe så borde det inte vara ett svårt val. Genom att lägga de extra kronorna på att köpa ekologiskt kaffe räddar du livet på både arbetarna som producerar ditt kaffe och jorden vi lever på.

Är ni för digitala?

Med Internets ankomst har marknadsföringsvärlden gradvis förändrats. Detta späddes på ytterligare när sociala medier blev en plattform. Just eftersom alla finns på sociala medier är det en självklarhet för företagen att också finnas där för att kommunicera på de nya villkoren. Men kan det vara så att vi lägger för mycket fokus på det digitala?

Är sociala medier den nya samlingsplatsen?
Ja, till viss del skulle jag säga. Sociala medier blir en plattform för folk att visa upp sig och kommunicera med både vänner och företag. Men att det är en nya samlingsplats behöver inte betyda att det är den nya samlingsplatsen. Sociala medier är bara en till mötesplats. Det är viktigt att inte glömma att alla de människorna som finns digitalt också rör sig på samma platser och i samma mönster som de gjorde innan sociala medier.

Hitta balansen
Det gäller att hitta balansen i sin marknadsföring. Jag tror att det är viktigt att synas både digitalt och fysiskt. Om folk kan se er på båda planen blir ni mer verkliga och mer tilltalande. En prospect ser er först i en banner på nätet, sen på en reklampelare, sen i sitt flöde i sociala medier och efter det går hen förbi er butik. Ert varumärke är etablerat och chansen att prospecten ska bli en kund har ökat.

Var balansen ligger är såklart väldigt baserat på vad ni gör och vilken målgrupp ni har. Det viktiga är att inte fångas helt av det digitala och låsa in sig själv i en del. Lägg en plan för hur mycket ni jobbar digitalt, hur mycket ni jobbar fysiskt, och hur ni bäst kombinerar dessa för att leverera den bästa upplevelsen.

Kaffe - världens mest testade produkt?

”Kaffe – gör dig yngre!”

”Bantarkaffet – kaffet som gör dig smal!”

”Kaffe – ökar fertiliteten.”

Det står ofta något om kaffe på löpsedlarna. Ja – kaffe berör (4 av 5 svenskar dricker kaffe) och tidningarna vill ju sälja lösnummer. Svensken dricker ca 150-160 liter per år och invånare– vilket motsvarar tre till fyra koppar per dag.

Om vi höjer blicken utanför Sverige så finns det runt 25 miljoner kaffeodlare och hanteringen berör livsuppehället för mer än 100 miljoner människor. Kaffe hamnar i ofta som världens näst mest handlade produkt. Det enda jag kan tänka mig som mer testat är vatten. Och vatten behövs till kaffet.

Den uppiggande effekten av kaffe är oomstridd – och är man osäker på vattenkvaliteten så finns det forskning som visar att det räcker med att känna doften för att bli piggare! Frågan är om kaffedoften räcker för att göra oss smalare eller yngre? Säkert är dock att kaffe luktar gott och är ett socialt universalmedel – uppskattat världen över.

cheap car insurance online

cheapest car insurance
cheap car insurance online
cheap auto insurance
cheapest car insurance

Event och Sociala Medier

Precis som event handlar sociala medier om att finnas där era kunder finns. Kunderna finns på sociala medier men de kommer inte alltid att finnas på ert event. De kanske inte ens känner till ert event? Sociala medier är utmärkt både för att marknadsföra era event men också för att interagera deltagarna med resten av världen.

Uppdatera!
När ska du uppdatera? Du ska uppdatera före eventet, under eventet och efter eventet. Du uppdaterar innan för att uppmana möjliga deltagare att dyka upp på eventet och ta med sina vänner. Du uppdaterar under eventet för att marknadsföra er till fler än de som är på det fysiska eventet. Har ni ett bra event med en rik upplevelse finns det goda möjligheter till att ert content ska bli viralt!

Det är också en god idé att uppdatera efter eventet. Visa hur kul alla hade och vilket värde de fick ut av att delta på ert event.

Vem ska uppdatera?
Se till att det finns en person från ert företag som är ansvarig för att uppdatera. Det kan t ex vara projektledaren eller om det finns en dedikerad person för sociala medier. Utöver en ansvarig är det bra om så många som möjligt uppdaterar. Låt er personal själva göra uppdateringar som sprids i deras nätverk. Sträva självklart också efter att få besökarna att ta bilder och dela med sig på sina sociala medier.

Hashtags
Hashtags används på många sociala medier och är vitalt för att få spridning. Skapa en hashtag för eventet. Använd den tillsammans med er egna, möjliga partners och annat som relaterar till eventet och vad ni gör. Hashtagarna gör att ni upptäcks av folk som annars inte hade hittat er.

Vad är Event Marketing?

Event Marketing är ungefär vad det låter som - att marknadsföra sig på event. T ex: bemanna en monter på en mässa, anordna ett happening på en allmän plats eller att på andra sätt vara en del av någon annans event.

Inom Event Marketing är det viktigt att bjuda på något - för att skapa kontakt med kunderna måste de först lockas in. Genom att erbjuda t ex en rabatt, en upplevelse eller en kopp kaffe så kan kunden i gengäld lyssna - och lära sig om era tjänster eller produkter.

Vad är fördelarna?
En av de stora fördelarna med Event Marketing är att ni får möta era kunder på en personlig nivå. Tillskillnad från t ex en TV-reklam som är ett envägsflöde får ni genom event chansen att interagera och få respons direkt från era kunder. Ett trevligt bemötande och en möjlighet för era kunder att ställa frågor direkt till er personal är ovärderligt.

Vad ska jag tänka på?
Det går inte att dyka upp var som helst och förvänta sig framgång. Definiera tydligt vilka ni vill nå, vart ni når dem och hur ni når dem. Fundera också över lämpliga samarbetspartners. När det kommer till event är det oftast fördelaktigt att vara flera.